Wat als je als kandidaat Statenlid met jouw eigenheid, jouw verhaal en oplossingen al zó uniek bent, je aansluit bij de verwachtingen en verlangens van de kiezer dat deze jou als de enige logische kandidaat ziet? Dat de kiezer het stembiljet vooraf niet eens hoeft open te slaan, omdat hij al weet van welke partij jij bent en waar je voor staat? Dan ben je de enige logische kandidaat voor de kiezer. Dit heet jezelf positioneren. 

Positioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van je ideale kiezer (doelgroep). Door een goede positionering krijg je een voorkeurspositie bij je doelgroep. Je doelgroep zal jouw partij, jij als kandidaat en jouw oplossingen als eerste overwegen en als beste waarderen. Ook gaat het om contrast: wat is het verschil tussen jou en de ander?

GOEDE POSITIONERING IS FUNDAMENT

Een goede positionering is het fundament van alles wat je in de politiek gaat doen. Bij een goede positionering komen jouw merk (jouw onderscheidende profiel), je kiezers en je positie ten opzichte van je concurrenten samen. Je kijkt naar jezelf: wie ben ik, waar ben ik goed in en waar wil ik heen? Ook kijk je van buiten naar binnen: hoe denken kiezers over jou? Hoe onderscheid jij je van concurrenten? Met deze ‘positioneringsblik’ naar jezelf en je omgeving kijken is heel waardevol voor je verhaal binnen de partij en voor je campagne. Als je je onderscheidt en wanneer er dus een goed merk staat, wordt je communicatie met je achterban ook gemakkelijker. 

TEVEEL DEZELFDE CAMPAGNES

Tijdens campagnes, en zeker bij lokale campagnes, valt het me op dat ze vaak zo ‘grijs’ en weinig onderscheidend zijn. Iedereen wil meer betaalbare woningen, wil ‘iets’ met duurzaamheid en vindt dat de jeugd de toekomst heeft. Verkiezingsslogans noemen allemaal zaken als ‘de echte doeners!’, ‘nu doorpakken’ en ‘aan de slag voor onze provincie!’. Het enige dat in de kern verschilt, zijn de partijkleuren en het logo. Als wij als partijen en kandidaten onszelf niet goed kunnen onderscheiden en niet kunnen benoemen waarin wij het verschil maken, hoe kunnen we het de kiezer dan kwalijk nemen dat hij niet weet op wie hij moet stemmen?

Je hebt nu nog voldoende tijd om over jouw positionering, verhaal en kiezersgroep na te denken. Door die tijd daarin nu te investeren, bespaart het je later in je campagne veel tijd, geld en energie. Wat zijn nog meer voordelen van een goede positionering?

 

VOORDELEN VAN EEN GOEDE POSITIONERING

Bij een goede positionering heb je al tachtig procent van je winst behaald, want:
 
1. Je gesprekken met de kiezer worden scherper en interessanter
 
2. Je krijgt makkelijker een groter bereik op sociale media.

3. Het is veel gemakkelijker om content te bedenken en te creëren en mensen reageren vaker op je sociale-mediaposts, simpelweg omdat je de juiste doelgroep raakt met een verhaal dat hen aanspreekt.

4. Ook zal de laatste fase van je campagne, de get out the vote-fase, waarin je kiezers ervan overtuigt op jou te stemmen, veel gemakkelijker gaan dan wanneer je geen goede positionering hebt. Simpelweg omdat je veel voorwerk hebt gedaan, al in beeld bent bij de kiezers en niet alles van de laatste weken afhangt.

MEER LEZEN OVER HOE JIJ JEZELF ONDERSCHEIDEND KAN POSITIONEREN EN DE VERKIEZINGEN KAN WINNEN? BESTEL ‘SUCCESVOL IN DE POLITIEK’ 

Ik wil meer weten over winnende campagnes en bestel het boek!