Afl. 105 “social (media) distancing” 

Door het corona virus is de wereld tot stilstand gekomen. Alles een paar weken geleden nog vanzelfsprekend leek, is veranderd.

In deze podcast neem ik je mee bij de mogelijkheden om in tijden van social distancing je social media slim in te zetten: minder tijd op je telefoon besteden maar wel effectiever. 

Hoe zorg je dat je je niet gek laat maken door data, deadlines en maatregelen? Voordat ik je meeneem in de tips hoe omgaat met je  social media, geef ik je nog een voorbeeld van hoe ik omging met ‘social distancing’ toen ik in Amerika studeerde.

In deze podcast krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat voor de politiek mogelijke voordelen zijn van deze periode?
  • Hoe kan ik social media effectiever inzetten?
  • Waarom zou je nu ook aan ‘social media distancing’ kunnen doen?
  • Hoe zorg je dat je de mensen bereikt die je wilt bereiken?
  • Wat kun je doen om deze social distancing periode goed door te komen? 
Over (o.a.) deze gratis tools gaat deze podcast:
Hootsuite – voor het inplannen van je social media berichten (let wel op dat je bericht niet afhankelijk is van de actualiteit, anders kun je de plank mis slaan).
Canva – zelfs zonder grafisch ontwerp talent zorg je voor mooie berichten passend bij jouw partij/persoon.
Mailchimp – een e-maillijst aanmaken en vanuit daar mooi opgemaakte nieuwsbrieven maken en versturen. Je kunt ook nog eens checken hoe vaak mensen je e-mail hebben geopend.

lUISTER HIER: 

Meer afleveringen

Wat als er vandaag verkiezingen zouden zijn?

Wat als er vandaag verkiezingen zouden zijn?

In maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Kandidaten strijden om de mooiste plaatsen op de lijst, verkiezingsprogramma’s worden geschreven en campagnes worden opgestart. Campagnes die zich -zeker sinds dat Corona ons leven binnen stormde- vooral online afspelen. Op Facebook even het laatste werkbezoek delen, op Instagram een foto van de mooie omgeving van de gemeente -kandidaat raadsleden zijn perfecte citymarketeers, maar daarover een andere keer meer-, op Twitter delen kandidaten nog even de laatste meningen over de landelijke politiek. Gedurende de campagne wordt het social media gebruik van de meeste kandidaten steeds groter. De landelijke campagne van de partij wordt geshared en geliked, zodat er wordt meegelift op de ontwikkelde (huis)stijl en standpunten. Alles voor een herkenbaar beeld en aandacht van de kiezer en het liefst om zo lang mogelijk in de online ‘bubbel’ van de kiezer te verpozen. Lang leve algortimes!

Op de laatste dag voor de verkiezingen nog even een ‘stem op mij’ berichtje naar de totale contactenlijst. Zo, de campagne zit er weer op!

 Maar wat als een dag (of een paar dagen) voor de verkiezingen een soortgelijke storing van Facebook, Instagram en Whatsapp plaatsvindt? Hoe zijn politieke partijen en kandidaten dan in verbinding met de kiezer? In mijn ogen zijn we veel te afhankelijk van deze platforms.

Naast dat ze bijdragen aan het aanzetten tot wereldwijde haat (0,6% – bron: klokkenluider van Facebook), hebben ze in mijn ogen te veel macht over wanneer, met wie en hoe we communiceren.  De platforms en onze afhankelijkheid daarvan is een regelrechte bedreiging voor onze democratie.

 Als politieke partij kun je niet afhankelijk zijn van algoritmes en slimme systemen, je zult zelf manieren moeten vinden om direct in contact te blijven met je kiezer. Daar zijn meerdere manieren voor. Dan denk ik aan meer inzetten op lokale media, welke in mijn ogen worden onderschat. Ook zul je zelf online tools moeten inzetten om vanaf de start van je campagne direct in contact te staan met de mensen voor wie jij het doet. Hoe?

 In mijn boek ‘Succesvol in de politiek’ lees je hoe je zelf in contact kunt blijven met je achterban. Bestellen kan hier: VoordeKunst 

Episode 102: #102 ‘Het ligt in jouw handen er iets moois van te maken’ met Karima Bouchtaoui

Je hebt zelf de power om wat van je leven te maken.

Heb je ooit het gevoel gehad je wel iets wilt bijdragen om Nederland beter, mooier, veiliger, schoner, kansrijker of gelijkwaardiger te maken? Maar dat je het toch niet heb gedaan?

Het is zó makkelijk om je te verschuilen achter excuses om iets niet te doen. Het is makkelijk om onverschillig te zijn en de politiek en maatschappelijke uitdagingen aan anderen over te laten. Maar het gaat er juist om dat je niet wacht totdat alles in je leven perfect is. Het gaat om nu al te beginnen en dat we investeren in de jeugd, dat vrouwen elkaar helpen om die stap richting politiek of bestuur te zetten en dat je keuzes maakt om daarmee de beste versie van jezelf te worden.

Je hebt je unieke stem en persoonlijkheid en kan op kleine schaal al het verschil maken.

In deze tweede aflevering van de Politiek Succes Podcast heb ik de eer om te spreken met bestuurder Karima Bouchtaoui. Karima is Statenlid in Zuid-Holland en is ambtenaar in de gave stad Rotterdam en staat iedere dag op om Nederland kansrijker en rechtvaardiger te maken. Ze heeft twee kinderen en is een vrouw met een missie.

Luister naar deze aflevering en je leert hoe Karima haar ervaringen uit haar jeugd tot de dag van vandaag positief inzet om het verschil te maken. Wat haar drijft om, zeker in dit jaar van 75 jaar vrijheid, de jeugd inspireert om vrijheid en bevrijding niet als vanzelfsprekend te zien. Hoe zij zich inzet voor meer vrouwen in de politiek. Ze deelt haar geheim van slim organiseren, waardoor ook jij de beste versie van jezelf kan worden.

Special Guest: Karima Bouchtaoui.

Play