Afl. 105 “social (media) distancing” 

Door het corona virus is de wereld tot stilstand gekomen. Alles een paar weken geleden nog vanzelfsprekend leek, is veranderd.

In deze podcast neem ik je mee bij de mogelijkheden om in tijden van social distancing je social media slim in te zetten: minder tijd op je telefoon besteden maar wel effectiever. 

Hoe zorg je dat je je niet gek laat maken door data, deadlines en maatregelen? Voordat ik je meeneem in de tips hoe omgaat met je  social media, geef ik je nog een voorbeeld van hoe ik omging met ‘social distancing’ toen ik in Amerika studeerde.

In deze podcast krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat voor de politiek mogelijke voordelen zijn van deze periode?
  • Hoe kan ik social media effectiever inzetten?
  • Waarom zou je nu ook aan ‘social media distancing’ kunnen doen?
  • Hoe zorg je dat je de mensen bereikt die je wilt bereiken?
  • Wat kun je doen om deze social distancing periode goed door te komen? 
Over (o.a.) deze gratis tools gaat deze podcast:
Hootsuite – voor het inplannen van je social media berichten (let wel op dat je bericht niet afhankelijk is van de actualiteit, anders kun je de plank mis slaan).
Canva – zelfs zonder grafisch ontwerp talent zorg je voor mooie berichten passend bij jouw partij/persoon.
Mailchimp – een e-maillijst aanmaken en vanuit daar mooi opgemaakte nieuwsbrieven maken en versturen. Je kunt ook nog eens checken hoe vaak mensen je e-mail hebben geopend.

lUISTER HIER: 

Meer afleveringen

10 tips voor een betere verkiezingscampagne dan je concurrenten

10 tips voor een betere verkiezingscampagne dan je concurrenten

In maart 2023 zijn er weer Provinciale Statenverkiezingen. Kandidaten strijden om de mooiste plaatsen op de lijst, verkiezingsprogramma’s worden geschreven en campagnes worden opgestart. Iedere kandidaat vraagt om aandacht van de kiezer. Hoe kun jij dat slimmer, beter en effectiever doen zodat jij met jouw partij veel stemmen behaalt tijdens de verkiezingen? 

 

1. Een sterk politiek merk: positioneer jezelf als de enige logische kandidaat

Bij politieke campagnes valt het me op dat ze vaak zo weinig onderscheidend zijn. Alle partijen willen wel iets met betaalbare woningen, duurzaamheid en jongeren.  Bij veel campagnes is in mijn ogen onvoldoende nagedacht over de positionering en het merk: hoe ben je anders dan je concurrenten en wat is jouw sterke merk? Jouw politieke brand is jouw persoonlijke merk, en dat bepaalt hoe je in het algemeen door het publiek wordt gezien. Bij een politiek merk gaat het om jezelf profileren in de politieke omgeving. Het is belangrijk dat jij kunt aangeven waar je hart sneller van gaat kloppen, wat jou uniek maakt ten opzichte van de andere kandidaten en waarom jij het vertrouwen van de kiezer verdient. Dus maak duidelijk: waarom wil je de politiek in? Wat maakt jou nou uniek en waarom zou iemand op jou stemmen?

2. Maak je concurrenten irrelevant

Veel kandidaten zijn in verkiezingstijd teveel bezig met de andere kandidaten van hun partij. Wie staat er een plek hoger op de lijst en waarom is dat zo? Waarom voert die ene persoon een goede campagne? Stop met het kijken naar je medekandidaten. Je bent van dezelfde partij en kijk hoe je elkaar kunt versterken. Je bent geen concurrenten, maar collega’s. De concurrentie zit bij andere partijen. Onderzoek welke partijen een alternatief zouden zijn voor jouw stemmers. Zorg vervolgens voor een steengoede verkiezingscampagne die uitgaat van jouw kracht en laat je niet teveel leiden door wat de andere partijen doen: je gaat zó goed campagnevoeren, dat je je concurrenten niet alleen verslaat – je maakt ze irrelevant voor de kiezer.

3. Ken en deel je verhaal

Kun jij in één minuut uitleggen waarom jij je kandidaat stelt en waarom iemand op jou moet stemmen? Ken je eigen unieke verhaal en vertel vanuit jouw persoonlijke ervaringen, drijfveren en wat jij wilt realiseren. Verpak dat door storytelling in een goed verhaal, waarbij je de kiezer betrekt bij dit verhaal en bereikt via de juiste (sociale media) kanalen. 

4. Ken je kiezer en ga voor een inclusieve aanpak

Ga een stap verder dan drie doelgroepen kiezen, zoals ‘studenten, ouderen en ondernemers.’ Maak een verdiepingsslag: waar liggen deze mensen ’s nachts wakker van, wat doen ze iedere dag, wat lezen ze, met wie besteden ze hun vrije tijd en waar zijn ze? Hoe beter je je potentiële kiezer kent, des te beter kun je je campagne op hen afstemmen in taal, uitstraling en de manier waarop je ze bereikt. En de inclusieve aanpak: bouw een team van vrijwilligers en ambassadeurs om je heen die niet in het standaard plaatje passen. Laat mensen met een andere achtergrond dan de jouwe, meedenken en -doen in je campagne. Je zult zien dat je er zelf van leert, je gunt een ander een unieke ervaring en ….. het kan enorm helpen een nieuwe groep kiezers te bereiken.

5. Stop met overtuigen. Start met verleiden.

Politici en aankomend politici proberen vaak door middel van argumenten en rationeel overtuigen de kiezer te overtuigen. Dat werkt niet! Hoe meer je blijft zenden met argumenten, des te vervelender vinden kiezers dat. In plaats van overtuigen, begin met communiceren met impact. Je kunt namelijk blijvende impact maken bij mensen door ze te raken in hun onbewuste brein. Daarmee kun je ze onbewust verleiden op jou te stemmen. Hoe je dat doet? Zet de ander centraal, zorg voor sympathie en vertrouwen.

6. Laat het internet slim voor je werken

Iedere dag op sociale media en je website bijhouden? Dat kan slimmer! Plan je sociale media content vooraf in. Stop met onnodig scrollen op sociale media en besteed je tijd aan het nadenken en uitvoeren van een slimme digitale campagne, waarbij je e-mailmarketing, sociale media, fundraising en je website combineert.

7. Besteed iedere euro effectief

Veel te vaak wordt campagnebudget besteed aan zaken die leuk zijn, maar niet bijdragen aan het doel. Vraag je bij iedere uitgave af: draag het bij aan mijn campagnedoel? Zo niet? Besteedje geld aan wat anders.

8. Zorg voor rust en ontspanning

In het verleden hoorde ik vaak dat politieke campagnes goed zijn gegaan als je aan het einde helemaal ‘op’ bent. Natuurlijk vraagt een campagne veel van je, maar voer wel campagne op een manier die gezond is voor je. Vraag om hulp en maak keuzes in wat je wel en niet doet. Zeg ‘nee’ tegen iedere uitnodiging en activiteit die niet bijdraagt aan je campagedoel. Zorg voor rust en ontspanning zodat je -net zoals een topsporter- voldoende rustmomenten neemt om goed uitgerust te zijn voor de momenten waarop dat belangrijk is.

9. Investeer in goede foto’s en video’s

Mensen krijgen de hele dag prikkels: koop mij, kijk mij eens! Mensen besteden gemiddeld minder dan 2 seconden om te bepalen of ze een sociale media bericht gaan lezen. De meeste berichten zien ze niet eens actief. Dus hoe val je op: goede foto’s en video’s die uitstralen wat jij wilt uitstralen. Laat een fotograaf met je meedenken over jouw fotoserie. Fotograaf Lilian Aartman: ‘Goede foto’s zeggen zoveel meer dan tekst. Ze laten in één oogopslag zien wie je bent, waar je voor staat en of mensen je kunnen vertrouwen. Kortom, alles wat je nodig hebt om jezelf op de kaart te zetten en in verbinding te blijven met je (potentiële) kiezers.’

10. Start een succesvolle fundraising

In de Verenigde Staten is het al jaren gebruikelijk: online fundraising. Fundraising gaat over meer dan geld vragen. Het is een mooie, laagdrempelige manier om support te verzamelen. Durf te vragen, denk groot en waardeer de kleine bedragen. Als je de mensen die je benadert voor een donatie, vertelt wat je missie is en waaraan je het geld besteed, zul je merken dat ze graag bereid zijn je te helpen door een donatie te doen. 

Ik bestel het boek!

Hoe je als kandidaat Statenlid de enige logische keuze wordt voor de kiezer

Hoe je als kandidaat Statenlid de enige logische keuze wordt voor de kiezer

Wat als je als kandidaat Statenlid met jouw eigenheid, jouw verhaal en oplossingen al zó uniek bent, je aansluit bij de verwachtingen en verlangens van de kiezer dat deze jou als de enige logische kandidaat ziet? Dat de kiezer het stembiljet vooraf niet eens hoeft open te slaan, omdat hij al weet van welke partij jij bent en waar je voor staat? Dan ben je de enige logische kandidaat voor de kiezer. Dit heet jezelf positioneren. 

Positioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van je ideale kiezer (doelgroep). Door een goede positionering krijg je een voorkeurspositie bij je doelgroep. Je doelgroep zal jouw partij, jij als kandidaat en jouw oplossingen als eerste overwegen en als beste waarderen. Ook gaat het om contrast: wat is het verschil tussen jou en de ander?

GOEDE POSITIONERING IS FUNDAMENT

Een goede positionering is het fundament van alles wat je in de politiek gaat doen. Bij een goede positionering komen jouw merk (jouw onderscheidende profiel), je kiezers en je positie ten opzichte van je concurrenten samen. Je kijkt naar jezelf: wie ben ik, waar ben ik goed in en waar wil ik heen? Ook kijk je van buiten naar binnen: hoe denken kiezers over jou? Hoe onderscheid jij je van concurrenten? Met deze ‘positioneringsblik’ naar jezelf en je omgeving kijken is heel waardevol voor je verhaal binnen de partij en voor je campagne. Als je je onderscheidt en wanneer er dus een goed merk staat, wordt je communicatie met je achterban ook gemakkelijker. 

TEVEEL DEZELFDE CAMPAGNES

Tijdens campagnes, en zeker bij lokale campagnes, valt het me op dat ze vaak zo ‘grijs’ en weinig onderscheidend zijn. Iedereen wil meer betaalbare woningen, wil ‘iets’ met duurzaamheid en vindt dat de jeugd de toekomst heeft. Verkiezingsslogans noemen allemaal zaken als ‘de echte doeners!’, ‘nu doorpakken’ en ‘aan de slag voor onze provincie!’. Het enige dat in de kern verschilt, zijn de partijkleuren en het logo. Als wij als partijen en kandidaten onszelf niet goed kunnen onderscheiden en niet kunnen benoemen waarin wij het verschil maken, hoe kunnen we het de kiezer dan kwalijk nemen dat hij niet weet op wie hij moet stemmen?

Je hebt nu nog voldoende tijd om over jouw positionering, verhaal en kiezersgroep na te denken. Door die tijd daarin nu te investeren, bespaart het je later in je campagne veel tijd, geld en energie. Wat zijn nog meer voordelen van een goede positionering?

 

VOORDELEN VAN EEN GOEDE POSITIONERING

Bij een goede positionering heb je al tachtig procent van je winst behaald, want:
 
1. Je gesprekken met de kiezer worden scherper en interessanter
 
2. Je krijgt makkelijker een groter bereik op sociale media.

3. Het is veel gemakkelijker om content te bedenken en te creëren en mensen reageren vaker op je sociale-mediaposts, simpelweg omdat je de juiste doelgroep raakt met een verhaal dat hen aanspreekt.

4. Ook zal de laatste fase van je campagne, de get out the vote-fase, waarin je kiezers ervan overtuigt op jou te stemmen, veel gemakkelijker gaan dan wanneer je geen goede positionering hebt. Simpelweg omdat je veel voorwerk hebt gedaan, al in beeld bent bij de kiezers en niet alles van de laatste weken afhangt.

MEER LEZEN OVER HOE JIJ JEZELF ONDERSCHEIDEND KAN POSITIONEREN EN DE VERKIEZINGEN KAN WINNEN? BESTEL ‘SUCCESVOL IN DE POLITIEK’ 

Ik wil meer weten over winnende campagnes en bestel het boek!