Afl. 104 “CRISISCOMMUNICATIE
TIJDENS DE CORONA CRISIS”
De wereld om ons heen is sinds de uitbraak van de Corona virus en daarmee de Corona Crisis enorm veranderd. Wat betekent dat voor je communicatie als politicus of bestuurder?
In deze podcast ga ik graag met je in op wat jij nu zelf kan doen in deze periode van onzekerheid. In deze Politiek Succes Podcast krijg je antwoorden op de vragen:
- Wat is het belangrijkste bij crisiscommunicatie?
- Waarom is belangrijk is dat juist jij als politicus of bestuurder blijft communiceren?
- Hoe geef je invulling aan communicatie vanuit jouw rol/taak?
- Hoe zorg je voor aansluiting met je achterban?
- Wat zijn veel gemaakte fouten bij crisiscommunicatie en hoe voorkom je die?
- Waar gaat het ècht over bij crisiscommunicatie?
- Hoe zorg je voor een goede communicatiestrategie voor de komende periode?
Juist als je geen (crisis)communicatie ervaring hebt is deze podcast voor jou. Heb je er al wel ervaring mee? Dan kun je luisteren om te horen of je op de goede weg bent.
We hebben elkaar nodig om hier samen sterker uit te komen. Hopelijk kan ik je door deze podcast (iets) verder helpen in deze onzekere tijd.

lUISTER HIER:
Meer afleveringen
Denk jij aan een vrouw als je aan een politieke leider denkt?
Waar denk jij aan bij het woord “leider”?
Grote kans dat je aan een witte man van middelbare leeftijd denkt. Hoe zou het zijn als onze leiders eruit zouden zien als de groep op de rechter foto en dat je ook direct hieraan denkt?
In de politiek zijn er, ook na de afgelopen verkiezingen, minder vrouwen dan mannen gekozen in de raad (37% – al heeft de kiezer wel veel vrouwen dmv voorkeursstemmen in de raad gestemd) en zijn er veel meer mannen benoemd als wethouder (driekwart man). Ook in de landelijke politiek zijn mannen oververtegenwoordigd. Maar we staan met z’n allen voor grote transities (wonen, energie, economie, klimaat) en dus hebben we iederéén nodig.
Een extra grote eer dus, om op het Noordwijkse strand in het bijzijn van 20 onderneemsters- mijn boek uit te reiken aan Debbie Huson , die een heel vernieuwend concept van Businessclub neerzet in Noordwijk. Voor vrouwen uit heel Nederland.
Alle vrouwen van de Vibes BusinessClub zijn ambitieus, ondernemend, investeren veel in persoonlijke/professionele ontwikkeling en willen, ieder op haar eigen manier, impact maken op het leven van anderen. Toch denken veel vrouwen niet (snel) aan impact maken dmv de politiek.
Dat is precies de reden dat ik “Succesvol in de politiek” schreef; kennis van politiek vergroten, laten zien dat (lokale) politiek dichterbij staat dan je denkt en hoe het politieke spel gespeeld wordt.
Beste toekomstige politieke leiders van Nederland, wanneer zien we je in de politiek?
Nog geen politieke aspiraties? Deze hoofdstukken zijn – volgens andere ondernemers- ook bruikbaar voor je onderneming/personal brand:
– Ontdek je waarden en kwaliteiten
– Zo bouw je een sterk persoonlijk merk
– Zo kun je meer invloed uitoefenen
– Hoe kom je in de krant?
– Zo zet je social media effectief in (kanalen, bloggen, vloggen)
Slecht gedrag nooit belonen: politiek leiderschap ontbreekt bij oplossen stikstofcrisis
De stiktofcrisis gaat niet over het reduceren van de stikstofuitstoot, maar het gaat over verandering. En het gaat niet om of er wat gedaan moet worden aan de stikstofuitstoot, maar hoe en wanneer? En vooral: door wie.
De centrale vragen die we ons met z’n allen moeten stellen zijn: hoeveel is de natuur ons (nog) waard, waarom willen we (nog) bio-industrie en hoe kunnen we SAMEN een oplossing vinden voor het probleem, die aan alle partijen recht doet?
SLECHT GEDRAG LOONT
Dat we ver zijn afgedwaald van antwoord op deze is vragen, dat is niet het enige waar ik me zorgen om maak. Vanochtend sla ik de kranten open en wat valt op? De politie grijpt niet in bij het vandalisme op de snelwegen, om allerlei vage redenen. Als rode draad dat de politie niet opgewassen is tegen het grote tractorgeweld van een groep boze boeren.
De rotzooi wordt niet opgeruimd, omdat de aannemers worden bedreigd. Lokale bestuurders stoppen met het weghalen van de omgekeerde vlaggen, omdat ze worden bedreigd door een aantal boze boeren. Ze worden letterlijk thuis opgezocht door de vandalisten, die naast hun nieuwe ‘hobby’ ook nog een boerderij te runnen hebben. Ingrijpen vanuit de politiek ontbreekt. Waardoor de boodschap dus is: slecht gedrag loont.
De boodschap is dus: slecht gedrag loont.