Afl. 103 “De power van politieke storytelling” 

Afl. 103 “De power van politieke storytelling” 

Sommige mensen vertellen een verhaal en het kan je maar niet boeien. Je aandacht dwaalt af, je zoekt onrustig naar je telefoon om te kijken of er iemand wel een interessant bericht naar je heeft gestuurd. Als het even tegenzit kun je je ogen niet open houden. Dit is dus NIET wat je bij je kiezer wilt bereiken. Je wilt je kiezer bereiken, binden en ook nog eens boeien. Maar hoe doe je dat? 

     Politieke Storytelling als tool

Storytelling (verhalen vertellen) is een van de meest effectieve en tegelijkertijd een van de minst goed gebruikte tactieken die kandidaten bij lokale verkiezingen gebruiken. 

Wanneer ik je zeg dat je aan ‘storytelling’ moet doen, bedoel ik natuurlijk niet datje verhalen moet verzinnen. Ik heb het erover dat jij je eigen, persoonlijke, gemakkelijk te onthouden verhaal overbrengt aan de kiezer. Niemand is geïnteresseerd in jouw (ongetwijfeld) goede CV. Mensen willen ervaringen, verhalen horen van echte mensen. Zij willen simpelweg dat je ze het gevoel geeft dat ze jou kunnen vertrouwen om ze te vertegenwoordigen. 

Een paar ‘key’ onderwerpen die je laat terugkomen, helpt de kiezer om je naam en jouw verhaal te onthouden. 

     Persoonlijkheid in je campagne stoppen

De kiezer wil dat je hem meeneemt in jouw verhaal. Wordt dus die verhalen vertellen die zorgt voor een lach, een traan en kippenvel. Praat niet over ‘We moeten meer investeren in ouderenzorg!’, maar vertel over die ene keer dat je naar je oma in het verzorgingstehuis ging en dat Esther, de verpleegster, iets deed waar je oma blij van werd. Dat jij vindt dat er meer geld beschikbaar moet komen voor mensen zoals Esther. Zo verplaats je je in de kiezer en spreek je zijn (haar) taal. 

     Online Storytelling

In de politiek draait het niet langer om slechts debatten, media en presentaties geven. Een groot gedeelte van het contact met de kiezer vindt plaats online. Hoe vertel je jouw verhaal online. Van alleen’ selfies’ plaatsen wordt de kiezer niet wijzer. Waar ben je, wat doe je en vooral: wat voel, ruik, zie en hoor je? Als je dat kunt verwoorden of verbeelden, dan leeft de kiezer met je mee. 

     Politiek Succes Storytelling Kwadrant*

Veel politici delen hap-snap berichten op social media. Waar ze zijn, wat ze zijn en wat ze eten….. Veel informatie. Het geeft alleen geen consistent beeld van jou als kandidaat in relatie tot de oplossingen waar jij voor staat. Met de ‘Politiek Succes Storyteling Kwadrant’ heb je vier invalshoeken waarmee je je berichten afwisselend houdt en de lezer (ontvanger) geboeid en geïnteresseerd houdt: 

1. Deel jouw oplossing van een probleem, initiatieven en aangenomen moties 

2. Leg je drijfveren uit om 

3. Laat zien hoe jij anders partij/fractiegenoten 

4. Deel een verhaal van een (jouw) oplossingen 

Ga je ermee aan de slag en kom je er niet uit of wil je een check op een te plaatsen bericht? Mail me gerust een voorbeeld op sanneke@politieksucces.nl en ik help je graag verder! 

 

lUISTER HIER: 

Meer afleveringen

Wat als er vandaag verkiezingen zouden zijn?

Wat als er vandaag verkiezingen zouden zijn?

In maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Kandidaten strijden om de mooiste plaatsen op de lijst, verkiezingsprogramma’s worden geschreven en campagnes worden opgestart. Campagnes die zich -zeker sinds dat Corona ons leven binnen stormde- vooral online afspelen. Op Facebook even het laatste werkbezoek delen, op Instagram een foto van de mooie omgeving van de gemeente -kandidaat raadsleden zijn perfecte citymarketeers, maar daarover een andere keer meer-, op Twitter delen kandidaten nog even de laatste meningen over de landelijke politiek. Gedurende de campagne wordt het social media gebruik van de meeste kandidaten steeds groter. De landelijke campagne van de partij wordt geshared en geliked, zodat er wordt meegelift op de ontwikkelde (huis)stijl en standpunten. Alles voor een herkenbaar beeld en aandacht van de kiezer en het liefst om zo lang mogelijk in de online ‘bubbel’ van de kiezer te verpozen. Lang leve algortimes!

Op de laatste dag voor de verkiezingen nog even een ‘stem op mij’ berichtje naar de totale contactenlijst. Zo, de campagne zit er weer op!

 Maar wat als een dag (of een paar dagen) voor de verkiezingen een soortgelijke storing van Facebook, Instagram en Whatsapp plaatsvindt? Hoe zijn politieke partijen en kandidaten dan in verbinding met de kiezer? In mijn ogen zijn we veel te afhankelijk van deze platforms.

Naast dat ze bijdragen aan het aanzetten tot wereldwijde haat (0,6% – bron: klokkenluider van Facebook), hebben ze in mijn ogen te veel macht over wanneer, met wie en hoe we communiceren.  De platforms en onze afhankelijkheid daarvan is een regelrechte bedreiging voor onze democratie.

 Als politieke partij kun je niet afhankelijk zijn van algoritmes en slimme systemen, je zult zelf manieren moeten vinden om direct in contact te blijven met je kiezer. Daar zijn meerdere manieren voor. Dan denk ik aan meer inzetten op lokale media, welke in mijn ogen worden onderschat. Ook zul je zelf online tools moeten inzetten om vanaf de start van je campagne direct in contact te staan met de mensen voor wie jij het doet. Hoe?

 In mijn boek ‘Succesvol in de politiek’ lees je hoe je zelf in contact kunt blijven met je achterban. Bestellen kan hier: VoordeKunst 

Episode 102: #102 ‘Het ligt in jouw handen er iets moois van te maken’ met Karima Bouchtaoui

Je hebt zelf de power om wat van je leven te maken.

Heb je ooit het gevoel gehad je wel iets wilt bijdragen om Nederland beter, mooier, veiliger, schoner, kansrijker of gelijkwaardiger te maken? Maar dat je het toch niet heb gedaan?

Het is zó makkelijk om je te verschuilen achter excuses om iets niet te doen. Het is makkelijk om onverschillig te zijn en de politiek en maatschappelijke uitdagingen aan anderen over te laten. Maar het gaat er juist om dat je niet wacht totdat alles in je leven perfect is. Het gaat om nu al te beginnen en dat we investeren in de jeugd, dat vrouwen elkaar helpen om die stap richting politiek of bestuur te zetten en dat je keuzes maakt om daarmee de beste versie van jezelf te worden.

Je hebt je unieke stem en persoonlijkheid en kan op kleine schaal al het verschil maken.

In deze tweede aflevering van de Politiek Succes Podcast heb ik de eer om te spreken met bestuurder Karima Bouchtaoui. Karima is Statenlid in Zuid-Holland en is ambtenaar in de gave stad Rotterdam en staat iedere dag op om Nederland kansrijker en rechtvaardiger te maken. Ze heeft twee kinderen en is een vrouw met een missie.

Luister naar deze aflevering en je leert hoe Karima haar ervaringen uit haar jeugd tot de dag van vandaag positief inzet om het verschil te maken. Wat haar drijft om, zeker in dit jaar van 75 jaar vrijheid, de jeugd inspireert om vrijheid en bevrijding niet als vanzelfsprekend te zien. Hoe zij zich inzet voor meer vrouwen in de politiek. Ze deelt haar geheim van slim organiseren, waardoor ook jij de beste versie van jezelf kan worden.

Special Guest: Karima Bouchtaoui.

Play