Afl. 103 “De power van politieke storytelling” 

Afl. 103 “De power van politieke storytelling” 

Sommige mensen vertellen een verhaal en het kan je maar niet boeien. Je aandacht dwaalt af, je zoekt onrustig naar je telefoon om te kijken of er iemand wel een interessant bericht naar je heeft gestuurd. Als het even tegenzit kun je je ogen niet open houden. Dit is dus NIET wat je bij je kiezer wilt bereiken. Je wilt je kiezer bereiken, binden en ook nog eens boeien. Maar hoe doe je dat? 

     Politieke Storytelling als tool

Storytelling (verhalen vertellen) is een van de meest effectieve en tegelijkertijd een van de minst goed gebruikte tactieken die kandidaten bij lokale verkiezingen gebruiken. 

Wanneer ik je zeg dat je aan ‘storytelling’ moet doen, bedoel ik natuurlijk niet datje verhalen moet verzinnen. Ik heb het erover dat jij je eigen, persoonlijke, gemakkelijk te onthouden verhaal overbrengt aan de kiezer. Niemand is geïnteresseerd in jouw (ongetwijfeld) goede CV. Mensen willen ervaringen, verhalen horen van echte mensen. Zij willen simpelweg dat je ze het gevoel geeft dat ze jou kunnen vertrouwen om ze te vertegenwoordigen. 

Een paar ‘key’ onderwerpen die je laat terugkomen, helpt de kiezer om je naam en jouw verhaal te onthouden. 

     Persoonlijkheid in je campagne stoppen

De kiezer wil dat je hem meeneemt in jouw verhaal. Wordt dus die verhalen vertellen die zorgt voor een lach, een traan en kippenvel. Praat niet over ‘We moeten meer investeren in ouderenzorg!’, maar vertel over die ene keer dat je naar je oma in het verzorgingstehuis ging en dat Esther, de verpleegster, iets deed waar je oma blij van werd. Dat jij vindt dat er meer geld beschikbaar moet komen voor mensen zoals Esther. Zo verplaats je je in de kiezer en spreek je zijn (haar) taal. 

     Online Storytelling

In de politiek draait het niet langer om slechts debatten, media en presentaties geven. Een groot gedeelte van het contact met de kiezer vindt plaats online. Hoe vertel je jouw verhaal online. Van alleen’ selfies’ plaatsen wordt de kiezer niet wijzer. Waar ben je, wat doe je en vooral: wat voel, ruik, zie en hoor je? Als je dat kunt verwoorden of verbeelden, dan leeft de kiezer met je mee. 

     Politiek Succes Storytelling Kwadrant*

Veel politici delen hap-snap berichten op social media. Waar ze zijn, wat ze zijn en wat ze eten….. Veel informatie. Het geeft alleen geen consistent beeld van jou als kandidaat in relatie tot de oplossingen waar jij voor staat. Met de ‘Politiek Succes Storyteling Kwadrant’ heb je vier invalshoeken waarmee je je berichten afwisselend houdt en de lezer (ontvanger) geboeid en geïnteresseerd houdt: 

1. Deel jouw oplossing van een probleem, initiatieven en aangenomen moties 

2. Leg je drijfveren uit om 

3. Laat zien hoe jij anders partij/fractiegenoten 

4. Deel een verhaal van een (jouw) oplossingen 

Ga je ermee aan de slag en kom je er niet uit of wil je een check op een te plaatsen bericht? Mail me gerust een voorbeeld op sanneke@politieksucces.nl en ik help je graag verder! 

 

lUISTER HIER: 

Meer afleveringen

Top 10 politieke boeken 2021

Top 10 politieke boeken 2021

Dit jaar was opnieuw een bijzonder jaar. Niet alleen voor inwoners en ondernemers, maar ook voor jou als bestuurder of politicus. Denk alleen al aan digitaal vergaderen, in verbinding staan via Whatsapp – terwijl je juist energie krijgt van live ontmoetingen en goede gesprekken. 
Inmiddels komt 2021 ten einde en met de feestdagen is het voor veel mensen een tijd van bezinning en reflectie. Neem ook eens de tijd om jezelf te inspireren en te leren van nieuwe invalshoeken, expertises en ervaringen. Hieronder lees je een top 10 aan politieke boeken uit 2021 of (net iets) daarvoor. Welke boeken moet je echt gelezen hebben als bestuurder, politicus of kandidaat voor de verkiezingen?

 

Angela Merkel – kanselier van deze tijd

Als Angela Merkel aftreedt als bondskanselier is dat het einde van een tijdperk. Voor velen belichaamt zij democratische waarden in tijden van opkomend populisme en nationalisme. Hoe kan het dat zij ondanks (of dankzij) crises net zo populair bleef? De brede steun voor haar leiderschap kreeg barsten door het vluchtelingendebat. Met haar besliste optreden in de coronacrisis herwon ze het vertrouwen. In deze uitgebreide biografie laat Ralp Bollmann zien hoe Merkel, geschoold door haar ervaringen in de DDR, geduldig standhield in een vooral door mannen bevolkte politieke arena.

A promised land – Barack Obama

De Presidentiele memoires van Barack Obama, de 44e President van de Verenigde Staten. In dit boek neemt hij je mee op zijn politieke reis: vanaf het begin tot aan de bestemming ‘The White House’. Het boek geeft inzicht in een succesvolle ‘grassroots’ campagne, neemt je mee naar de Situation Room en op zijn buitenlandse reizen. Heeft hij ‘Hope and Change’ kunnen realiseren? Het is heel krachtig hoe open hij is over hemzelf en hoe zijn Presidentschap zijn vrouw en twee dochters beïnvloedde. 768 pagina’s dus mooi voor de Kerst(vakantie).

Becoming – Michelle Obama 

Michelle Obama (Chicago, 17 januari 1964) geeft als voormalige first lady van de Verenigde Staten een inkijkje in haar leven in het Witte Huis en de weg daar naartoe. Als echtgenote van de 44e Amerikaanse president Barack Obama, die van 2009 tot 2017 regeerde, leefde zij het leven dat niet vanzelfsprekend was, gebaseerd op waar ze opgroeide: de South Side in Chicago. 
Twee jaar geleden mocht ik haar ontmoeten in Amsterdam tijdens haar boektour en deze ontmoeting bevestigt alles wat ze schrijft: een innemende, wijze vrouw die de harten steelt van een ieder die haar verhaal leest en haar ontmoet. Een aanrader! 

Een nieuw sociaal contract – Pieter Omtzigt

‘Functie elders’ was slechts een van de uitingen (en bevestigingen) van Pieter Omtzigt zijn eigen standpunt en ervaringen: Nederland is toe aan een nieuwe bestuurscultuur. In dit boek gaat hij dieper in op macht en tegenmacht. Wat er nu mis is met de tegenmacht en hoe een nieuw sociaal contract eruit ziet (instituties herbouwen, nieuwe cultuur en gedag van inwoners en overheid) en hoe dit helpt om het Nederland te worden waar hij naar verlangt (en wij stiekem ook).

Code rood – het verhaal achter

het corona beleid

Aan het begin van de Corona epidemie zei Mark Rutte ” Met 50% van de kennis, nemen we 100% van de beslissingen”. Klopte dit percentage over hoeveel kennis hij had? En zo niet – hoeveel dacht hij wel te weten? Je leest het in dit boek over de unieke periode waarin we ons bevinden en die achter ons ligt.

Waarom je niet zomaar moet stemmen wat je ouders stemmen

Hoe je een politiek influencers wordt hoef jij zelf niet meer leren. Dit boek bevat voor ervaren bestuurders en politici niet veel nieuwe informatie. Waarom ik deze wel aanbeveel? Lees het en deel het met je jongere (potentiële) kiezers en inwoners om ze meer te bereiken en te betrekken bij politiek. Schrijf er een blog over, zorg voor een (online) gesprek met jongeren. Lees dit boek en verdiep je in hoe jongeren politiek beleven.

Why we get de wrong politicians – Isabel Hardman

Hoe komt het toch dat ‘we’ (Engeland) de verkeerde politici aantrekken. Schandaal na schandaal, beleid dat niet bijdraagt aan oplossingen van grote problemen. Interessant perspectief voor als jij het zelf wel op een goede manier anders wilt doen.

Start With Why -Simon Sinek

Kun jij in één minuut uitleggen waarom je de politiek in wilt en waarom de kiezer op jou zou moeten stemmen? ‘People don’t buy what you do, but why you do it’. Na het lezen van dit boek, weet je waarom je de politiek in wilt, je kunt het kort en bondig uitleggen en hebt daarmee een mooie basis, fundament voor de campagneplan en jouw verhaal waarmee je de kiezer verleidt.

Purposeful – Jenniser Dulski

Dit boek werd me aanbevolen tijdens mijn bezoek aan Washington DC, waar ik een conferentie bezocht over technologie en politieke campagnes. Jennifer Dulski daagt je uit om mensen in beweging te krijgen. Sociale media en media zijn daar goed voor in te zetten, maar zijn slechts een middel of megafoon. Wat maakt dat je mensen voor je wint en dat je vanuit je purpose (je bedoeling, doel) mensen overtuigt om samen met jou de wereld mooier en beter te maken? 

Succesvol in de politiek

Dit boek mag zowel niet ontbreken op dit lijstje als bij het schrijven van jouw campagneplan. Alles wat in bovenstaande boeken staat, combineerde ik – haalde ik de highlights uit om het jou gemakkelijk te maken. Je leest alles wat je moet weten als je de politiek in gaat en verkiezingen wilt winnen.

Met praktische tips, interviews met ervaren bestuurders en politici en learnings van Michelle Obama, Donald Trump, Bernie Sanders, Angela Merkel en Barack Obama. 

Bestellen kan via je lokale boekhandel of via onderstaande link.

 

Ik bestel het boek!

10 tips voor een betere verkiezingscampagne dan je concurrenten

10 tips voor een betere verkiezingscampagne dan je concurrenten

In maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Kandidaten strijden om de mooiste plaatsen op de lijst, verkiezingsprogramma’s worden geschreven en campagnes worden opgestart. Iedere kandidaat vraagt om aandacht van de kiezer. Hoe kun jij dat slimmer, beter en effectiever doen zodat jij met jouw partij veel stemmen behaalt tijdens de verkiezingen? 

 

1. Een sterk politiek merk: positioneer jezelf als de enige logische kandidaat

Bij politieke campagnes valt het me op dat ze vaak zo weinig onderscheidend zijn. Alle partijen willen wel iets met betaalbare woningen, duurzaamheid en jongeren.  Bij veel campagnes is in mijn ogen onvoldoende nagedacht over de positionering en het merk: hoe ben je anders dan je concurrenten en wat is jouw sterke merk? Jouw politieke brand is jouw persoonlijke merk, en dat bepaalt hoe je in het algemeen door het publiek wordt gezien. Bij een politiek merk gaat het om jezelf profileren in de politieke omgeving. Het is belangrijk dat jij kunt aangeven waar je hart sneller van gaat kloppen, wat jou uniek maakt ten opzichte van de andere kandidaten en waarom jij het vertrouwen van de kiezer verdient. Dus maak duidelijk: waarom wil je de politiek in? Wat maakt jou nou uniek en waarom zou iemand op jou stemmen?

2. Maak je concurrenten irrelevant

Veel kandidaten zijn in verkiezingstijd teveel bezig met de andere kandidaten van hun partij. Wie staat er een plek hoger op de lijst en waarom is dat zo? Waarom voert die ene persoon een goede campagne? Stop met het kijken naar je medekandidaten. Je bent van dezelfde partij en kijk hoe je elkaar kunt versterken. Je bent geen concurrenten, maar collega’s. De concurrentie zit bij andere partijen. Onderzoek welke partijen een alternatief zouden zijn voor jouw stemmers. Zorg vervolgens voor een steengoede verkiezingscampagne die uitgaat van jouw kracht en laat je niet teveel leiden door wat de andere partijen doen: je gaat zó goed campagnevoeren, dat je je concurrenten niet alleen verslaat – je maakt ze irrelevant voor de kiezer.

3. Ken en deel je verhaal

Kun jij in één minuut uitleggen waarom jij je kandidaat stelt en waarom iemand op jou moet stemmen? Ken je eigen unieke verhaal en vertel vanuit jouw persoonlijke ervaringen, drijfveren en wat jij wilt realiseren. Verpak dat door storytelling in een goed verhaal, waarbij je de kiezer betrekt bij dit verhaal en bereikt via de juiste (sociale media) kanalen. 

4. Ken je kiezer en ga voor een inclusieve aanpak

Ga een stap verder dan drie doelgroepen kiezen, zoals ‘studenten, ouderen en ondernemers.’ Maak een verdiepingsslag: waar liggen deze mensen ’s nachts wakker van, wat doen ze iedere dag, wat lezen ze, met wie besteden ze hun vrije tijd en waar zijn ze? Hoe beter je je potentiële kiezer kent, des te beter kun je je campagne op hen afstemmen in taal, uitstraling en de manier waarop je ze bereikt. En de inclusieve aanpak: bouw een team van vrijwilligers en ambassadeurs om je heen die niet in het standaard plaatje passen. Laat mensen met een andere achtergrond dan de jouwe, meedenken en -doen in je campagne. Je zult zien dat je er zelf van leert, je gunt een ander een unieke ervaring en ….. het kan enorm helpen een nieuwe groep kiezers te bereiken.

5. Stop met overtuigen. Start met verleiden.

Politici en aankomend politici proberen vaak door middel van argumenten en rationeel overtuigen de kiezer te overtuigen. Dat werkt niet! Hoe meer je blijft zenden met argumenten, des te vervelender vinden kiezers dat. In plaats van overtuigen, begin met communiceren met impact. Je kunt namelijk blijvende impact maken bij mensen door ze te raken in hun onbewuste brein. Daarmee kun je ze onbewust verleiden op jou te stemmen. Hoe je dat doet? Zet de ander centraal, zorg voor sympathie en vertrouwen.

6. Laat het internet slim voor je werken

Iedere dag op sociale media en je website bijhouden? Dat kan slimmer! Plan je sociale media content vooraf in. Stop met onnodig scrollen op sociale media en besteed je tijd aan het nadenken en uitvoeren van een slimme digitale campagne, waarbij je e-mailmarketing, sociale media, fundraising en je website combineert.

7. Besteed iedere euro effectief

Veel te vaak wordt campagnebudget besteed aan zaken die leuk zijn, maar niet bijdragen aan het doel. Vraag je bij iedere uitgave af: draag het bij aan mijn campagnedoel? Zo niet? Besteedje geld aan wat anders.

8. Zorg voor rust en ontspanning

In het verleden hoorde ik vaak dat politieke campagnes goed zijn gegaan als je aan het einde helemaal ‘op’ bent. Natuurlijk vraagt een campagne veel van je, maar voer wel campagne op een manier die gezond is voor je. Vraag om hulp en maak keuzes in wat je wel en niet doet. Zeg ‘nee’ tegen iedere uitnodiging en activiteit die niet bijdraagt aan je campagedoel. Zorg voor rust en ontspanning zodat je -net zoals een topsporter- voldoende rustmomenten neemt om goed uitgerust te zijn voor de momenten waarop dat belangrijk is.

9. Investeer in goede foto’s en video’s

Mensen krijgen de hele dag prikkels: koop mij, kijk mij eens! Mensen besteden gemiddeld minder dan 2 seconden om te bepalen of ze een sociale media bericht gaan lezen. De meeste berichten zien ze niet eens actief. Dus hoe val je op: goede foto’s en video’s die uitstralen wat jij wilt uitstralen. Laat een fotograaf met je meedenken over jouw fotoserie. Fotograaf Lilian Aartman: ‘Goede foto’s zeggen zoveel meer dan tekst. Ze laten in één oogopslag zien wie je bent, waar je voor staat en of mensen je kunnen vertrouwen. Kortom, alles wat je nodig hebt om jezelf op de kaart te zetten en in verbinding te blijven met je (potentiële) kiezers.’

10. Start een succesvolle fundraising

In de Verenigde Staten is het al jaren gebruikelijk: online fundraising. Fundraising gaat over meer dan geld vragen. Het is een mooie, laagdrempelige manier om support te verzamelen. Durf te vragen, denk groot en waardeer de kleine bedragen. Als je de mensen die je benadert voor een donatie, vertelt wat je missie is en waaraan je het geld besteed, zul je merken dat ze graag bereid zijn je te helpen door een donatie te doen. 

Ik bestel het boek!