Op 14, 15 en 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Met nog drie weken te gaan, is de campagne eindsprint ingezet. Na het mobiliseren en informeren van inwoners, volgt nu de Stem-op-mij ‘Get out the Vote’ fase. Hoe willen partijen en kandidaten de harten van de kiezers veroveren, het vertrouwen terugwinnen, om de verkiezingen te winnen?
Hoe ziet de eindsprint van de gemeenteraadsverkiezingen eruit nu de Corona maatregelen worden losgelaten?

 

1. Verkiezingen: onvertegenwoordigde groepen claimen hun plek

De gemeenteraadsverkiezingen 2022 draaien meer dan ooit om het veroveren van een plek aan de tafel door groepen die zich niet vertegenwoordigd en gehoord voelen.  Relatief nieuwe partijen die deze groepen mensen vertegenwoordigen, breiden uit naar diverse gemeenten door het hele land: DENK, Bij1 en Forum voor Democratie. Voor specifieke doelgroepen zijn er diverse acties:

  • Jongeren: Het aantal jongeren in de raad is laag (7%), het initiatief @stemopeenjongere is gelanceerd om hierin verandering te brengen.
  • Vrouwen: Om meer vrouwen in de politiek te krijgen is er in Noordwijk een partij met alleen vrouwen op de lijst. Stem op een vrouw blijft zich succesvol inzetten met strategisch stemadvies om daarmee meer vrouwen in de politieke arena te krijgen.
  • Lokaal” Het aantal lokale partijen blijft groeien. Paradoxaal genoeg wordt de impact van deze partijen steeds kleiner, omdat de -vaak uit onvrede opgerichte partijen- door de grote hoeveelheid lokale en one issue partijen zich steeds minder makkelijk kunnen onderscheiden (laat staan dat ze straks in de gemeenteraad minder impact hebben).

2. Sociale media : vooral de nieuwkomers maken er goed gebruik van

Net zoals bij eerdere verkiezingen, zijn Facebook, Instagram, Twitter en Linkedin veel gebruikte kanalen om de kiezer te gebruiken. De nieuwste trend is, dat kandidaten en lokale partijen TikTok vaker inzetten. Al zijn de meeste gebruikers van Tiktok nog niet stemgerechtigd, biedt het een mooie kans om de jongeren met elkaar en met hun (oudere) broers en zussen en met hun ouders over de verkiezingen te spreken. Enkele voorbeelden van partijen die TikTok op een ‘tiktok way’ inzetten: AmsterdamBij1 en DENK presenteren hun lijsttrekkers met hun team. Met strijdlustige muziek en snel wisselende beelden wordt de aandacht van de kijker vastgehouden. PvdA Winterswijk, presenteert de kandidaten met  een korte video met passende muziek per kandidaat. Geen lange teksten dus, maar kort, bondig en visueel aantrekkelijk.

3. Alternatieve ontmoetingen en tradionele middelen

Waar jaren geleden de kiezer naar de kandidaten toekwamen -als ze geluk hadden- bij politieke cafe’s, zijn het nu definitief de kandidaten die de kiezers moeten bereiken waar deze is. De good old posters, flyers en gatgets worden ook deze verkiezingen weer ingezet om zichtbaar te zijn. Daarnaast werd er door Corona flink ingezet op alternatieve ontmoetingen. President Biden deed daamee al een voorzet tijdens zijn campagne door coronaproof ‘backyard sessions’ te organiseren. Nederlandse kandidaten zetten MSTeams, ZOOM en wandelbijeenkomsten in om toch in contact te blijven met de kiezer. De laatste drie weken van de verkiezingen zijn er minder corona maatregelen, waardoor het persoonlijk contact weer mogelijk is.

Het is bij partijen duidelijk te zien dat ze sinds de start van de campagne, verschillend omgaan met de Corona maatregelen. Forum voor Democratie ging in 2021 nog het land door met een grote Amerikaanse traileren kiest nu voor het Fvd Café in diverse steden. De VVD gaat gericht aan de slag met kiezersdata en persoonlijk contact door middels van canvassen en Bij1 kiest voor kleinschalige, persoonlijke contacten.

Partijen die dus echt het verschil willen maken, kunnen de kiezer bereiken waar deze is: op de telefoon. Met een gepersonaliseerde boodschap, gerichte benadering door o.a. microtargeting en de keuze van de apps waarop de kiezer zich bevindt (whatsapp en email) voelt de kiezer zich gezien en persoonlijk benaderd.”

4. Campagnevideo’s worden steeds creatiever

Persoonlijke filmpjes van kandidaten met hun partijstandpunten en drijfveren, zijn opgenomen en zullen de laatste weken vaker worden gedeeld. Partijen die het creatief aanpakten waren de VVD Noord-Beveland. Geïnspireerd door een filmpje uit 2018 waarin Klaas Dijkhoff, Dilan Yesilgoz en Cora van Nieuwenhuizen zich presenteren in een elftal, werden de kandidaten van Noord-Beveland gepresenteerd als voetbalelftal, inclusief reserve-speler. De partij de het landelijke nieuws haalde met zowel de ‘runningmate’ Rita Verdonk was Lijst de Mos uit Den Haag. Zij presenteerden hun kandidaten door middel van een James Bond filmpje.

5. Boodschappen, thema’s en standpunten

De thema’s waarop de meeste raadsleden zich inzetten zijn betaalbaar wonen, duurzaamheid en veiligheid. Straatintimidatie wordt bij kandidaten in de grote steden steeds vaker als verkiezingsthema ingezet. Naast de inhoudelijke thema’s, is ook de manier waarop politiek wordt bedreven de laatste weken een belangrijk onderwerp in de campagne. Zo lanceerde het CDA het manifest ‘Geen haat in de raad’, welke door 121 kandidaten werd ondertekend. Diverse nieuwe lokale partijen, zetten in op transparantie, openheid en integreit, om zich daarmee te onderscheiden van de bestaande partijen, wat niet bijdraagt aan het vertrouwen in de politiek en weinig bijdraagt aan het samenwerken. En juist samenwerking is waar het uiteindelijk wel om draait bij een goede gemeenteraad.

6. De sleutel tot een succesvolle verkiezingscampagne

Hard werken biedt geen garantie op succes: Kandidaten en partijen besteden veel (teveel) tijd aan social media, wat zich niet terug vertaalt in zetels. Dat vraagt om een slimme social media marketingstrategie: meer gericht adverteren en minder ‘spontane’ berichten. Het vraagt het de laatste weken om het heldere, herkenbare en onderscheidende politieke merk over het voetlicht te brengen, om echt in contact te zijn met de kiezers en om de kiezer via een multimedia strategie te bereiken en te overtuigen te gaan stemmen.

7. Top 6 inspirerende kandidaten op sociale media

Tenslotte nog een aantal inspirerende voorbeelden van persoonlijke campagnes van kandidaten vanuit verschillende partijen en steden. Je kunt ze volgen via de links: