In maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Kandidaten strijden om de mooiste plaatsen op de lijst, verkiezingsprogramma’s worden geschreven en campagnes worden opgestart. Campagnes die zich -zeker sinds dat Corona ons leven binnen stormde- vooral online afspelen. Op Facebook even het laatste werkbezoek delen, op Instagram een foto van de mooie omgeving van de gemeente -kandidaat raadsleden zijn perfecte citymarketeers, maar daarover een andere keer meer-, op Twitter delen kandidaten nog even de laatste meningen over de landelijke politiek. Gedurende de campagne wordt het social media gebruik van de meeste kandidaten steeds groter. De landelijke campagne van de partij wordt geshared en geliked, zodat er wordt meegelift op de ontwikkelde (huis)stijl en standpunten. Alles voor een herkenbaar beeld en aandacht van de kiezer en het liefst om zo lang mogelijk in de online ‘bubbel’ van de kiezer te verpozen. Lang leve algortimes!

Op de laatste dag voor de verkiezingen nog even een ‘stem op mij’ berichtje naar de totale contactenlijst. Zo, de campagne zit er weer op!

 Maar wat als een dag (of een paar dagen) voor de verkiezingen een soortgelijke storing van Facebook, Instagram en Whatsapp plaatsvindt? Hoe zijn politieke partijen en kandidaten dan in verbinding met de kiezer? In mijn ogen zijn we veel te afhankelijk van deze platforms.

Naast dat ze bijdragen aan het aanzetten tot wereldwijde haat (0,6% – bron: klokkenluider van Facebook), hebben ze in mijn ogen te veel macht over wanneer, met wie en hoe we communiceren.  De platforms en onze afhankelijkheid daarvan is een regelrechte bedreiging voor onze democratie.

 Als politieke partij kun je niet afhankelijk zijn van algoritmes en slimme systemen, je zult zelf manieren moeten vinden om direct in contact te blijven met je kiezer. Daar zijn meerdere manieren voor. Dan denk ik aan meer inzetten op lokale media, welke in mijn ogen worden onderschat. Ook zul je zelf online tools moeten inzetten om vanaf de start van je campagne direct in contact te staan met de mensen voor wie jij het doet. Hoe?

 In mijn boek ‘Succesvol in de politiek’ lees je hoe je zelf in contact kunt blijven met je achterban. Bestellen kan hier: VoordeKunst