Social influencer is een persoon die een grote invloed heeft op zijn/haar netwerk. Steeds vaker is dit geen BN’er, maar een onbekend persoon die een eigen netwerk heeft opgebouwd in zijn/haar onderwerp. Merken zetten steeds vaker social influencers in, om hun doelgroep te bereiken en hun omzet te vergroten. Hoe kun jij als (kandidaat) politicus deze kennis inzetten om kiezers aan je te binden en verkiezingen te winnen?

Een influencer wordt invloedrijk door authenticiteit, persoonlijkheid, geloofwaardigheid, hard werken en betrokkenheid. Het betekent een lange adem, je eigen verhaal en standpunten goed kennen en kunnen formuleren. Je moet ‘de sparkle’ hebben, waardoor mensen het interessant vinden om jou te zien en je boodschappen te willen horen.

Je kunt op zoek gaan naar de social influencer in jouw omgeving. Hij of zij kan voor jou als promotor optreden, waardoor je bereik als (kandidaat) politicus wordt vergroot. De meeste influencers willen zich echter niet openlijk binden aan een politieke partij. Dat maakt het een uitdaging om ze aan je te binden.

Waarom word je zelf geen influencer? Door de juiste kanalen te kiezen en je te profileren op een bepaald thema/onderwerp. Je hoeft niet het meeste aantal volgers te hebben om effectief te zijn. De kwaliteit van je content (boodschappen) en je betrokkenheid (interactie met je volgers) is minstens zo belangrijk. Je moet mensen naar je kanaal (site, social media pagina) weten te lokken en een beetje “onrust” over jouw merk, jouw kandidaatstelling of jouw ambitie kan net het zetje zijn om de aandacht te krijgen en meer volgers aan je te binden. Zo heb je een stapje voor op je mede politici.