In maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Kandidaten strijden om de mooiste plaatsen op de lijst, verkiezingsprogramma’s worden geschreven en campagnes worden opgestart. Iedere kandidaat vraagt om aandacht van de kiezer. Hoe kun jij dat slimmer, beter en effectiever doen zodat jij met jouw partij veel stemmen behaalt tijdens de verkiezingen? 

 

1. Een sterk politiek merk: positioneer jezelf als de enige logische kandidaat

Bij politieke campagnes valt het me op dat ze vaak zo weinig onderscheidend zijn. Alle partijen willen wel iets met betaalbare woningen, duurzaamheid en jongeren.  Bij veel campagnes is in mijn ogen onvoldoende nagedacht over de positionering en het merk: hoe ben je anders dan je concurrenten en wat is jouw sterke merk? Jouw politieke brand is jouw persoonlijke merk, en dat bepaalt hoe je in het algemeen door het publiek wordt gezien. Bij een politiek merk gaat het om jezelf profileren in de politieke omgeving. Het is belangrijk dat jij kunt aangeven waar je hart sneller van gaat kloppen, wat jou uniek maakt ten opzichte van de andere kandidaten en waarom jij het vertrouwen van de kiezer verdient. Dus maak duidelijk: waarom wil je de politiek in? Wat maakt jou nou uniek en waarom zou iemand op jou stemmen?

2. Maak je concurrenten irrelevant

Veel kandidaten zijn in verkiezingstijd teveel bezig met de andere kandidaten van hun partij. Wie staat er een plek hoger op de lijst en waarom is dat zo? Waarom voert die ene persoon een goede campagne? Stop met het kijken naar je medekandidaten. Je bent van dezelfde partij en kijk hoe je elkaar kunt versterken. Je bent geen concurrenten, maar collega’s. De concurrentie zit bij andere partijen. Onderzoek welke partijen een alternatief zouden zijn voor jouw stemmers. Zorg vervolgens voor een steengoede verkiezingscampagne die uitgaat van jouw kracht en laat je niet teveel leiden door wat de andere partijen doen: je gaat zó goed campagnevoeren, dat je je concurrenten niet alleen verslaat – je maakt ze irrelevant voor de kiezer.

3. Ken en deel je verhaal

Kun jij in één minuut uitleggen waarom jij je kandidaat stelt en waarom iemand op jou moet stemmen? Ken je eigen unieke verhaal en vertel vanuit jouw persoonlijke ervaringen, drijfveren en wat jij wilt realiseren. Verpak dat door storytelling in een goed verhaal, waarbij je de kiezer betrekt bij dit verhaal en bereikt via de juiste (sociale media) kanalen. 

4. Ken je kiezer en ga voor een inclusieve aanpak

Ga een stap verder dan drie doelgroepen kiezen, zoals ‘studenten, ouderen en ondernemers.’ Maak een verdiepingsslag: waar liggen deze mensen ’s nachts wakker van, wat doen ze iedere dag, wat lezen ze, met wie besteden ze hun vrije tijd en waar zijn ze? Hoe beter je je potentiële kiezer kent, des te beter kun je je campagne op hen afstemmen in taal, uitstraling en de manier waarop je ze bereikt. En de inclusieve aanpak: bouw een team van vrijwilligers en ambassadeurs om je heen die niet in het standaard plaatje passen. Laat mensen met een andere achtergrond dan de jouwe, meedenken en -doen in je campagne. Je zult zien dat je er zelf van leert, je gunt een ander een unieke ervaring en ….. het kan enorm helpen een nieuwe groep kiezers te bereiken.

5. Stop met overtuigen. Start met verleiden.

Politici en aankomend politici proberen vaak door middel van argumenten en rationeel overtuigen de kiezer te overtuigen. Dat werkt niet! Hoe meer je blijft zenden met argumenten, des te vervelender vinden kiezers dat. In plaats van overtuigen, begin met communiceren met impact. Je kunt namelijk blijvende impact maken bij mensen door ze te raken in hun onbewuste brein. Daarmee kun je ze onbewust verleiden op jou te stemmen. Hoe je dat doet? Zet de ander centraal, zorg voor sympathie en vertrouwen.

6. Laat het internet slim voor je werken

Iedere dag op sociale media en je website bijhouden? Dat kan slimmer! Plan je sociale media content vooraf in. Stop met onnodig scrollen op sociale media en besteed je tijd aan het nadenken en uitvoeren van een slimme digitale campagne, waarbij je e-mailmarketing, sociale media, fundraising en je website combineert.

7. Besteed iedere euro effectief

Veel te vaak wordt campagnebudget besteed aan zaken die leuk zijn, maar niet bijdragen aan het doel. Vraag je bij iedere uitgave af: draag het bij aan mijn campagnedoel? Zo niet? Besteedje geld aan wat anders.

8. Zorg voor rust en ontspanning

In het verleden hoorde ik vaak dat politieke campagnes goed zijn gegaan als je aan het einde helemaal ‘op’ bent. Natuurlijk vraagt een campagne veel van je, maar voer wel campagne op een manier die gezond is voor je. Vraag om hulp en maak keuzes in wat je wel en niet doet. Zeg ‘nee’ tegen iedere uitnodiging en activiteit die niet bijdraagt aan je campagedoel. Zorg voor rust en ontspanning zodat je -net zoals een topsporter- voldoende rustmomenten neemt om goed uitgerust te zijn voor de momenten waarop dat belangrijk is.

9. Investeer in goede foto’s en video’s

Mensen krijgen de hele dag prikkels: koop mij, kijk mij eens! Mensen besteden gemiddeld minder dan 2 seconden om te bepalen of ze een sociale media bericht gaan lezen. De meeste berichten zien ze niet eens actief. Dus hoe val je op: goede foto’s en video’s die uitstralen wat jij wilt uitstralen. Laat een fotograaf met je meedenken over jouw fotoserie. Fotograaf Lilian Aartman: ‘Goede foto’s zeggen zoveel meer dan tekst. Ze laten in één oogopslag zien wie je bent, waar je voor staat en of mensen je kunnen vertrouwen. Kortom, alles wat je nodig hebt om jezelf op de kaart te zetten en in verbinding te blijven met je (potentiële) kiezers.’

10. Start een succesvolle fundraising

In de Verenigde Staten is het al jaren gebruikelijk: online fundraising. Fundraising gaat over meer dan geld vragen. Het is een mooie, laagdrempelige manier om support te verzamelen. Durf te vragen, denk groot en waardeer de kleine bedragen. Als je de mensen die je benadert voor een donatie, vertelt wat je missie is en waaraan je het geld besteed, zul je merken dat ze graag bereid zijn je te helpen door een donatie te doen. 

Ik bestel het boek!